Transforming Drama - En väg tillbaka till skolan

Transforming Drama - En väg tillbaka till skolan är för barn från 11 till 18 år oberoende av sexuell läggning, könsidentitet eller religion.som är hemmasittande och självisolerande. Barn som är hemmasittande tror ofta att de är ensamma med just den ångest och känslor de bär på. De tror att det är något fel på dem, att ingen skulle förstå dem och de saknar verktyg i att hantera sin vardag och sina känslor.

Med dramapedagogiska verktyg och metoder kommer de finna vägar att hantera sin ångest och sina rädslor, samt bygga sin självkänsla och självförtroende för att kunna skapa kortsiktiga, samt långsiktiga mål för sin skolgång.

OBS! Man behöver inte vara bra på teater, eller ens tycka om teater. Dramapedagogik är ett kommunikationsverktyg, där man genom olika övningar hittar sätt att belysa det man känner och går igenom. Man kan även få syn på självdestruktiva mönster och tillsammans hittar sätt att bryta dem, samt belysa och förstärka positiva mönster

Workshop för vårdnadshavare: Vårdnadshavare kommer även få möjlighet till ett workshopstillfälle en gång per termin. Tillsammans får ni möjlighet att lyfta de svårigheter ni upplever och ser, samt jobba med gemensamma praktiska lösningar för att kunna stötta upp på bästa sätt.

En genomgående röd tråd för hemmasittande barn och ungdomar är oftast sömnhygienen. Vid anmälan kommer ni få med ett sömnhygien-schema tillsammans med dramaterapi schemat som jag vill att ni ska starta med direkt.

Plats: MAF-huset, Torpgatan 21, Malmö

Tid: 2 1/2 timme

Kostnad; 1 500 kr/månaden (inkl moms).


Struktur:

  • Varaktighet: En gång i veckan ( 10 månader).
  • Gruppstorlek: 6–8 deltagare per grupp. Grupperna kommer vara åldersindelade.
  • Dramaövningarna kommer fokuserar på kommunikation, konflikthantering - både inre och yttre. Självkännedom och kritiskt tänkande med kreativt skrivande som ett av verktygen.Samt övningar i att stärka självkänsla och bygga självförtroende och sätta korta och långsiktiga mål.

Matoder:

  • 4 Hörns övningar: För att få fram olika känslomässiga, fysiska, sociala, och praktiska hinder för barnet att komma till skolan. Samt hur de ser på skolan och dess miljö, kompisrelationer och eventuella utanförskap.
  • Det personlighetsutvecklande perspektivet: Där man skapar medvetande kring sin egen roll, påverkan och funktion i samspelet med andra. Genom rollspel –utforska roller, situationer och relationer för att möjliggöra reflektion utifrån den egna erfarenheten, samt rollens erfarenhet.
  • Det kritiskt frigörande perspektivet: För att ge verktyg att synliggöra och möta förtryckande situationer i samhället/skolan och i sin vardag. Med utgångspunkt i deltagarnas egna erfarenheter kan man arbeta med metoden forumspel eller forums teater där förtryckande och komplexa situationer iscensätts och sedan bryts eller bemöts av gruppen i olika rollspel.
  • Det holistiskt lärande perspektivet: Få personlig och känslomässig förankring i det pedagogiska innehållet eller temat som undersöks och därmed möjliggör en fördjupad förståelse.


contact button


Jag är dramapedagog, samt utbildad inom barn och ungdomspsykologi i trauma, ångest, depression och neuropsykologi. Jag har även arbetat i tjugo år med barn och ungdomar inom HBTQi+ gruppen och deras familjer - framför allt transgruppen med samtalsstöd och vägledning. Många av dessa barn hamnar under gruppen hemmasittare. Jag har även arbetat med samtalsstöd i tre år med ungdomar inom både HBTQi+ gruppen och utanför, samt fem år som dramapedagog på MAF (Malmö Amatörteater Förening).

Skolan är en otroligt viktig plats, inte bara för utbildningens skull, utan även för den sociala utvecklingen och för barnets självförverkligande. Därför vill jag skapa en trygg plats och en möjlighet för dessa barn och ungdomar att, genom dramaterapi, hitta en väg tillbaka till skolan och ut ur självisoleringen. I processen strävar jag efter att hjälpa dem att bygga en stark grund för självkänsla, självförtroende och ge dem verktyg för att kunna hantera och navigera sin vardag.