Transforming Drama - En väg att bryta destruktiva mönster och vinna steg till livet

Transforming Drama – En väg att bryta destruktiva mönster och vinna steg till livet är ett dramaterapeutiskt utbildningsprogram utifrån dramapedagogiska metoder för att stödja unga kriminella inom kriminalvården, med syftet att främja personlig utveckling, hantera svåra känslor och förbereda dem för ett liv utanför anstalten.

Barn som befinner sig inom kriminalvården står inför unika utmaningar, inklusive trauma, bristande emotionell reglering, och en känsla av utanförskap. Dramaterapi är särskilt effektiv för denna åldersgrupp eftersom den kombinerar lekfullhet och kreativitet med terapeutiskt arbete, vilket tilltalar deras utvecklingsnivå och behov av att uttrycka sig.

Genom dramaövningar och kreativa verktyg ges deltagarna möjlighet att reflektera över sin plats i samhället och sina handlingar, bearbeta ångest, aggression och trauman, samt bygga självkänsla och självförtroende och utveckla strategier för att skapa en positiv framtid.

Barn i kriminalvård behöver hopp och konkreta verktyg för att skapa en bättre framtid och dramaterapin kommer hjälpa dem med:

  • Bearbetning av trauma och känslor
  • Stärker sociala färdigheter och empati
  • Förbättrar självkänsla och självförtroende
  • Utvecklar emotionell reglering
  • Skapar en brygga till framtiden

Dramaterapi erbjuder en kreativ, säker och engagerande metod för att hjälpa barn i kriminalvården att växa emotionellt, socialt och psykologiskt – en viktig grund för att förändra deras framtid.

OBS! Man behöver inte vara bra på teater, eller ens tycka om teater. Dramapedagogik är ett kommunikationsverktyg, där man genom olika övningar hittar sätt att belysa det man känner och går igenom.


MÅLSÄTTNING

Huvudmålet är att deltagarna ska lämna programmet med förbättrad självkännedom, bättre verktyg för att hantera svåra situationer och stärkt självkänsla, vilket underlättar deras väg mot en kriminalitetsfri vardag. Ubildningsprogrammet strävar också efter att minska risken för återfall genom att ge deltagarna konkreta strategier för att möta livets utmaningar.


METOD

Fyra Hörns Övningar:
Identifierar emotionella, sociala och praktiska hinder som påverkar deltagarnas väg ut ur kriminalitet. Övningen utforskar även deras syn på relationer, uppväxt, deras plats i samhället, maktstrukturer och framtida möjligheter.

Personlighetsutvecklande Perspektiv:
Främjar självkännedom och förståelse för deltagarnas roller i konflikter och sociala sammanhang. Genom rollspel får de möjlighet att reflektera över egna handlingar och andras perspektiv.

Kritiskt Frigörande Perspektiv:
Hjälper deltagarna att synliggöra och bearbeta situationer av förtryck eller maktlöshet. Genom forumteater kan deltagarna utforska destruktiva situationer, hitta alternativa strategier och öva på att göra andra val.

Holistiskt Lärandeperspektiv:
Skapar personliga och känslomässiga kopplingar till teman som frihet, ansvar och relationer. Genom processdrama leds deltagarna genom fiktionella men meningsfulla scenarier för att utforska sitt eget beteende och möjliga vägar framåt.


Om du arbetar för kriminalvården, eller SiS-boende och detta låter intressant för er - Då vill jag jobba med er!

För mer information och att komma i kontakt med mig - gå till contact.

/contact

Dramaprogrammet leds av dramapedagogen Camilla Gisslow.

Camilla Gisslow är utöver utbildad dramapedagog även utbildad inom barn- och ungdomspsykologi i trauma, ångest, depression och neuropsykologi. Hon har fem års erfarenhet av att arbeta med både yngre - och äldre ungdomsgrupper inom teater samt över tjugo års erfarenhet av att arbeta med utsatta barn och ungdomar inom HBTQI+ gruppen. Camilla har även arbetat fem år med likabehandlingsutveckling inom Försvarsmakten på A8 i Boden och utbildat och föreläst både nationellt och internationellt sedan 2006.

Utöver är hon även författare och filmskapare med fyra publicerade barn & ungdomsböcker och en publicerad dokumentärfilm.